KOP biedt gratis abonnement Tech2B-platform
Het Kempisch Ondernemersplatform (KOP) biedt ondernemersverenigingen in de maakindustrie binnenkort een gratis abonnement voor haar leden op industrie-platform Tech2B. Namens het KOP vertelt Stefan Slenders over de achtergrond van dit aanbod: “Vanuit de Metropoolregio Eindhoven (MRE) kwamen middelen vrij om de negatieve gevolgen van de Coronacrisis in de omgeving te dempen. Eén daarvan was gericht op digitalisering, daar hadden we ideeën over en dus hebben we samen met Tech2B een plan gemaakt en ingediend. Dat is goed ontvangen.”
Paul Wouters legt namens Tech2B uit waarom digitalisering in ‘de maak’ alleen maar belangrijker wordt: “Veel maakbedrijven produceren weer in de regio vanwege logistieke problemen, hoge grondstofprijzen en een tekort aan medewerkers. Ze hebben betrouwbare partijen nodig, wat is er fijner dan dat je die in je eigen regio kunt vinden?” Stefan beaamt dat: “Als KOP willen we de lokale economie promoten en business in de regio houden. Dankzij het gratis abonnement op Tech2B voor Kempische bedrijven wordt dat een stuk makkelijker.”
Beperkte transparantie
Stefan ziet ook andere voordelen: “In een rapport over de Kempische maakindustrie wordt het marketingaspect benadrukt, de zichtbaarheid van de maakbedrijven is te beperkt. We willen ze ook in hun kracht zetten vanuit het KOP, zodat ze vooral werk doen dat bij ze past. Daar zit ook wel een stuk efficiency in: arbeidskrachten zijn duur, alles moet efficiënt ingericht worden en als je elkaar makkelijk kunt vinden zonder al te veel ruis kun je veel winst behalen.”
Paul vult aan: “Maakbedrijven zaten op zaterdagmorgen offertes uit te werken terwijl ze niet eens wisten dat de opdracht al uitgezet is. Daar zitten veel uren die met de transparantie van ons platform kan worden bespaard. In de toekomst zullen ook steeds meer B2B platformen ontstaan. Platformen kunnen de maakindustrie helpen sneller te innoveren en het toegankelijk maken om nieuwe markten te betreden. Dit komt doordat er een gemeenschappelijke basis ontstaat waarop organisaties beter kunnen samenwerken”
Stefan vat het samen: “Ik vind het persoonlijk een bijzondere tijd gezien alle ontwikkelingen, Corona heeft het allemaal nog meer in een versnelling gebracht. Ik heb maakbedrijven gesproken die hun productie hebben stilgelegd omdat ze niet aan materialen konden komen. Voor die groep is het toch belangrijk om nu actief te worden op het gebied van marketing en automatisering, zoeken naar nieuwe kansen. Je moet het dak repareren als de zon schijnt.”
Interesse in deelname of vragen over dit project? Neem dan contact op met:
Stefan Slenders – 0654360324 – stefan@hetkop.nl
Paul Wouters – 0650840742 – paul@tech2b.cc